PROJE DOKÜMANLARI |
---|
Proje Klavuzu | Proje Logosu | 1.Eğitim Değerlendirme Raporu |
Dayanıklı Sınıflar Hareketi, zor zamanlar karşısında değer temelli din eğitimi ve din eğitimcilerinin sorumlulukları üzerine odaklanan bir öğretmen eğitimi programıdır. Hareketin çıkış noktası 6 Şubat 2023 tarihinde yaşanan yıkıcı deprem felaketi olsa da amaçları ve içeriği, küresel sorunlar ve her alanda görülen hızlı değişim karşısında din eğitimininin eğitsel katkısına odaklanmaktadır. Yaşanan felaketler sonrasında sağlık, beslenme, barınma ve güvenlik gibi acil müdahaleler ve önlemlerin yanı sıra bireylerin sahip oldukları inançlar ile yaşamları arasındaki ilişki de desteklenmesi gereken ihtiyaç alanlarından biridir. İnanan bireyler için inanç- yaşam ilişkisinin kurulması yoluyla hedeflenen ahlaki bir varoluş, bireyleri dayanıklı ve sağlam kılacaktır. Nitekim inanç, insanın varlık koşullarından biridir ve varoluşsal bir süreçtir. Bu yüzden Dayanıklı Sınıflar Hareketi zor zamanlarda bireyin inandığı değerler yardımıyla bilgi- hayat ilişkisini kurmayı hedeflemektedir.
Zor zamanlar karşısında sergilenen tutum ve davranışlar, bireyin hangi değerleri yaşamında işlevsel kıldığı ile yakından ilişkilidir. Bu zamanlarda nasıl bir tepki verileceğine karar vermek, değerlerin yaşamda karşılık bulmasını gerektirmektedir. Sosyal, fiziksel, ekonomik, psikolojik hayati her türlü desteğin yanı sıra duygu, düşünce ve davranışlar üzerinde etkili olan değer temelli bir din eğitimi de zor zamanları önleyici, zor zamanlarda tamamlayıcı ve zor zamanlar sonrasında iyileştirici eğitsel bir imkân alanına sahiptir. Dayanıklı Sınıflar Hareketi, bu imkânın din dersleri yoluyla sınıf ortamında karşılık bulabilmesini sağlayacak DKAB ve İHL Meslek dersleri öğretmenlerinin zor zamanları karşılama becerilerine odaklanmaktadır. DKAB ve İHL Meslek dersleri öğretmenlerinin zor zamanlarda değer temelli din eğitiminin dönüştürücü gücünden yararlanabilme ve salih amel, şükür, güven, umut ve diğerkamlık kök değerleri etrafında öğrenme ortamını düzenleyebilme becerilerine katkı sağlamayı hedeflemektedir.
Öğretmenlerin inandığı değerler yardımıyla zor zamanlarda sınıf ortamını düzenleyebilme becerilerini desteklemek için tasarlanan eğitimin teorik ve pratik aşamaları bulunmaktadır:
- İlk aşama Dayanıklı Sınıflar Hareketinin temel kavramları, yaklaşımları, yöntemleri ve kaynaklarının ele alındığı teorik çerçevedir.
- İkinci aşama ise bireysel farklılıklar ve deneyimlerin dikkate alındığı, teorik çerçevenin eş zamanlı olarak uygulandığı, etkileşimli atölye çalışmalarının tasarlandığı pratik çerçevedir. Dayanıklı Sınıflar Hareketi tasarlanan içerik ve etkinlikleri ile öğretmenlere nitelikli, yenilikçi ve alternatif bir hizmet içi eğitim imkânı sunmaktadır.
Dayanıklı Sınıflar Hareketi, öğretmen eğitimi yoluyla din derslerinde inanç ve değerler yardımı ile şimdiki zamana dair bir farkındalık sağlarken geleceğe yönelik eylemleri harekete geçirmeye çalışarak hayat karşısında ahlaki bir duruş inşa etmeyi amaçlamaktadır. Bu yüzden Dayanıklı Sınıflar Hareketi, İNANÇ, BEN ve HAYAT ilişkisini irdelemekte, dayanıklı olmak ve yeniden devam edebilmek için neye inanıyorum? ne yapıyorum? ve niçin sorularını sormaktır. Din dersleri yoluyla, inancın ve değerlerin dönüştürücü etkisinin yardımı ile bireylerin yaşamlarındaki duruşlarını sağlam ve bilimsel bilgilerle destekleyip her türlü karşılaşmaya donanımlı kılmayı görev edinmektedir.
Dayanıklı Sınıflar Hareketi Bir Karşılaşma Ahlakı Eğitimidir: Karşılaşma ahlakı, inancın karşılaşmalardaki yansımasıdır. Karşılaşma ahlakı, yüksek bir bilinç düzeyine işaret eden karşılaşma becerilerine odaklanmaktadır. Karşılaşma ahlakı, bireylerin kendileri, toplum, doğa ve diğer varlık alanları ile karşılaşmalarında ilişkisel ve ahlaki bir duruş kazanmalarına rehberlik etmeyi amaçlamaktadır. Karşılaşma ahlakı, "Dinden Öğrenme" yaklaşımından beslenmektedir. Bu yaklaşım, bütüncül bir yaşam felsefesi ve değerlerin hayatla buluşturulmasının imkânını besleyen, insanlaşma sürecinde dinden alınan desteğin etkin kullanımına işaret eden insan ve değer temelli bir din eğitimi tasarımıdır.
Dayanıklı Sınıflar Hareketi Bir Kavramsal Netlik Modeli Eğitimidir: Öğretmenlerin, zor zamanlar için keşif halinde bir öğrenme ortamı oluşturmalarını ve yaşananların anlamlandırılmasında ve netleştirilmesinde bireylere rehberlik edebilecek bir yönteme sahip olmasını ifade etmektedir. Kavramsal Netlik, bir öğrenme/öğretme modeli olarak bilmenin yeni yollarına iletişimsel yöntemlerle yönelme imkânı sunan analitik bir modeldir. Modelin;
- mevcut durum üzerinde düşünme
- metin bağlam ilişkisini keşfetme
- kişisel gelişim üzerine düşünme
- ortak iyiye katılım: söz eylem uyumu,
- içeriği değer pedagojisiyle bütünleştirme basamakları bulunmaktadır.
Düşünce eğitimi yoluyla kavramsal netliğe ulaşmayı hedefleyen model, Dayanıklı Sınıflar hareketinin yöntemidir.
Dayanıklı Sınıflar Hareketi İnancıyla Tutarlı, Hayatta Karşılaşılan Durumlara Uygun Sorumlu Tavır ve Tutum Eğitimidir: Karşılaşma bir durumdur, karşılama ise bir duruştur. Bu ahlaki duruşun kazanılmasında ve yaşam becerilerinin geliştirilmesinde değer temelli din dersleri oldukça önemli eğitsel bir kaynaktır. Bilgi- eylem bütünlüğünün sağlanması yoluyla bireyleri, karşılaşmalara yetenekli ve donanımlı kılmak hedeflenmektedir.
Dayanıklı Sınıflar Hareketi Değerlerimize Ses Verme Eğitimidir: Hayata rehberlik edebilecek hedef davranışlar olarak değerler, bilme- eyleme ilişkisini kurabilecek imkana sahiptir. Zor zamanlar karşısında işini iyi yapmak (salih amel), değerbilirlik (şükür), güven, umut ve diğerkamlık kök değerleri etrafında tasarlanmış bir öğrenme ortamının, direnci artırıcı bir gücü bulunduğu düşünülmektedir.
Dayanıklı Sınıflar Hareketi bir öğretmen eğitimi olarak İslam Dininin zor zamanlarda bireyin dayanıklılığını arttırmaya yönelik bakış açısını değer temelli din eğitimi yoluyla Kavramsal Netlik yaklaşımını kullanarak sınıflara ulaştırmaktadır. Bu anlayıştan yola çıkan Dayanıklı Sınıflar Hareketi, öğretmenlerin bilgisini bilgeliğe dönüştürme, hayat karşısında ahlaki bir duruşa sahip olma, sorumluluk alma, karar verirken değerlerin ve bilimin değerini önceleme ve inancın hayatı anlamlandırma işlevini fark etme kazanımlarına sahiptir.